Sunday, July 13, 2008

Sedikit Hari, Panjang Cerita...


semalaman aku tiada mampu tidur, memikirkan bagaimana harus aku mendidik pelajar baru y makin parah kondisinya. Aku bercakap, bercerita dengan kakak aku, dan mengejutkan. Kenapa aku kena berkorban mendidik mereka? siapa mereka? layakkah aku?
betulkan aku, seseorang.....
kakak aku, : si Kejam yang menjadi ibu, memberitahu aku, bahawa, tanggungjawab sesama manusia yang menyuruhkan badanku, zahirku, deriaku, dan 9 akal serta 1 nafsu bergerak demikaian. Ku cuba diketahui akal, ku cuba memedangkan akal, dan kakiku ini, melangkah gagah demi tanggunjawab...
Si Kejam menambah, ibunya yang tiada memarahinya kerana sayangkan dirinya, ibunya mencubitnya kerana tiada mahu dia ego, ibunya melarang dia keluar kerana bimbangkan dirinya, dan betapa dikesal kerana terlalu menghargai nasihat setelah Ilahi mencintai ibunya.
aku xmampu nak marah mereka acap kali, namun, sekarang ini, aku mulai berasa mereka tiada nilai untuk disayangi lagi. mungkin ini perasaan putus asa. Menyedihkan namun mulai rasa aku ni kejam.
Aku ingin melalui dunia ini hanya sekali, oleh itu apa yang dapat dilakukan yakni apa jua belas kasihan dan simpati yang boleh diberikan kepada insan, biarlah dilakukan sekarang kerana dunia ini tidak lagi aku lalui apabila kembali kepada Allah Taala.

1 comment:

Siti Syawal said...

hm... bila aku kenal suri
baru aku faham jerih perit orang2 besar IPT.
terlalu ingin kesempurnaan..
sampai tak de ruang utk ketenangan sendiri
kesempurnaan maksud aku adalah seperti ini;
kesempurnaan untuk orang lain
dan kerisauan diperlekeh kalau apa dirancang tak menjadi.
tapi aku rasa apa kau buat itu mulia
dan sebagai orang yg biasa dipimpin
aku percaya tak semua bermasalah..
dan apa yg kau hadapi itu dugaan Allah
melihat sejauh mana kau boleh bertahan.
teruskanlah usaha murni kau tu ye Suri..

Gambate ne!!! =>
you can do it!!!!
(aku kasi semangat ni...amik!!)
hihi...